pátek 18. června 2010

Výlet na letiště Slezského aeroklubu Zábřeh

Myšlenka uspořádat naučný výlet pro děti z našeho kroužku, nás napadá rok co rok. Osobně neznám volnočasový kroužek, který se vypravuje za rozšířením obzorů, mimo půdu školy. Ne vždy je to však snadné. Leteckými zajímavostmi náš kraj zrovna neoplývá. V předchozích letech jsme byli na výletě v leteckém muzeu v Praze-Kbelích, což byl výborný výlet, ovšem pro ty menší děti trošku náročnější.
Tento rok, však tomu bylo zcela jinak. Zájem dětí byl nevídaný, a tak jsme v páteční ráno 18.6.2010 vyrazili na předem domluvenou exkurzi na letiště v Dolním Benešově. Dětí z kroužku jelo dvanáct, k něm ještě sedm členů klubu, včetně dozoru. Na místě na nás čekala letecká instruktorka tamní aeroškoly, Barča Langová, která nás s odborným výkladem provedla hangárem ultralightů. Každé dítě si mohlo sednout do cocpkitu letadla a vžít se do kůže opravdového pilota, vyzkoušet si palubní intercom, reakci řídících kormidel na pohyb kniplu a mnoho dalších zajímavostí.

Majitel aeroškoly pan Boris Lang nám předvedl prototyp nového ultralightu. V letu nám předvedl prvky manévrovatelnosti stroje, mezi něž patřily ostré zatáčky, ukázka minimální a maximální možné letové rychlosti, mezipřistání zvané Touch and Go či ukázkové nouzové přistání bez motoru.

Jako další část programu děti mohly přiložit ruku k dílu a za odměnu umýt ultralight typu Zodiac, který byl po předchozím letu zašpiněný drobným hmyzem. Všichni včetně dozoru dostali hadry, kýbl vody a směle se pustili do práce. Byla to radost pohledět na tolik pracujících ručiček. Zodiac se po této pečlivé práci blýskal jako nový. I personál letiště potvrdil, že takovou radostnou pomoc tolika dětí, ještě neviděl.

Po mytí, na nás čekala prohlídka velkého hangáru se sportovními letadly. Pilot Luděk Bárta připravil rovněž ohromující program. V denním plánu měli motorové zkoušky letadel Zlín a Morava. Děti ve dvojicích si mohly sednout k panu Bártovi do kabiny Zlína, kde dostaly podrobné informace k vybavení letadla, funkci veškerých přístrojů a společně si vyzkoušeli startování motoru, který lehce protáhli na otáčkách. Poslední trojice dětí si vyzkoušela leteckou specialitku, a to dvoumotorové letadlo Morava, ve kterém se svezly na stojánku, kde proběhla motorová zkouška. Všechny děti byly plné emocí a nadšení z nových, nevšedních zážitků, na které jen tak nezapomenou. Po tak vydatném programu nechybělo pořádné občerstvení, které bylo zpestřeno klubovými tatrankami a džusem.

Závěrem jsme se zastavili u motoru letadla Iljušin Il-2, které bylo za druhé světové války sestřeleno o obce Bohuslavice a nyní je jeho zničený motor vystaven na zábřežském letišti jako památka na zesnulé sovětské piloty. A jak už to bývá, všemu krásnému je jednou konec a i my jsme museli odjet zpátky domů. Nutno podotknout, že díky dobrému a šetrnému hospodaření klubu, měly všechny děti výlet naprosto zdarma.

Nezbývá než pořádně poděkovat vedení Model klubu Hať, instruktorce Barči Langové, panu Borisi Langovi a panu Luďku Bártovi za jejich výborný program a ochotu nahlédnout do zákulisí provozu letiště. Všem srdečně moc děkujeme.