Tento rok, však tomu bylo zcela jinak. Zájem dětí byl nevídaný, a tak jsme v páteční ráno 18.6.2010 vyrazili na předem domluvenou exkurzi na letiště v Dolním Benešově. Dětí z kroužku jelo dvanáct, k něm ještě sedm členů klubu, včetně dozoru. Na místě na nás čekala letecká instruktorka tamní aeroškoly, Barča Langová, která nás s odborným výkladem provedla hangárem ultralightů. Každé dítě si mohlo sednout do cocpkitu letadla a vžít se do kůže opravdového pilota, vyzkoušet si palubní intercom, reakci řídících kormidel na pohyb kniplu a mnoho dalších zajímavostí.
Majitel aeroškoly pan Boris Lang nám předvedl prototyp nového ultralightu. V letu nám předvedl prvky manévrovatelnosti stroje, mezi něž patřily ostré zatáčky, ukázka minimální a maximální možné letové rychlosti, mezipřistání zvané Touch and Go či ukázkové nouzové přistání bez motoru.
Jako další část programu děti mohly přiložit ruku k dílu a za odměnu umýt ultralight typu Zodiac, který byl po předchozím letu zašpiněný drobným hmyzem. Všichni včetně dozoru dostali hadry, kýbl vody a směle se pustili do práce. Byla to radost pohledět na tolik pracujících ručiček. Zodiac se po této pečlivé práci blýskal jako nový. I personál letiště potvrdil, že takovou radostnou pomoc tolika dětí, ještě neviděl.
Po mytí, na nás čekala prohlídka velkého hangáru se sportovními letadly. Pilot Luděk Bárta připravil rovněž ohromující program. V denním plánu měli motorové zkoušky letadel Zlín a Morava. Děti ve dvojicích si mohly sednout k panu Bártovi do kabiny Zlína, kde dostaly podrobné informace k vybavení letadla, funkci veškerých přístrojů a společně si vyzkoušeli startování motoru, který lehce protáhli na otáčkách. Poslední trojice dětí si vyzkoušela leteckou specialitku, a to dvoumotorové letadlo Morava, ve kterém se svezly na stojánku, kde proběhla motorová zkouška. Všechny děti byly plné emocí a nadšení z nových, nevšedních zážitků, na které jen tak nezapomenou. Po tak vydatném programu nechybělo pořádné občerstvení, které bylo zpestřeno klubovými tatrankami a džusem.
Závěrem jsme se zastavili u motoru letadla Iljušin Il-2, které bylo za druhé světové války sestřeleno o obce Bohuslavice a nyní je jeho zničený motor vystaven na zábřežském letišti jako památka na zesnulé sovětské piloty. A jak už to bývá, všemu krásnému je jednou konec a i my jsme museli odjet zpátky domů. Nutno podotknout, že díky dobrému a šetrnému hospodaření klubu, měly všechny děti výlet naprosto zdarma.
Nezbývá než pořádně poděkovat vedení Model klubu Hať, instruktorce Barči Langové, panu Borisi Langovi a panu Luďku Bártovi za jejich výborný program a ochotu nahlédnout do zákulisí provozu letiště. Všem srdečně moc děkujeme.
Majitel aeroškoly pan Boris Lang nám předvedl prototyp nového ultralightu. V letu nám předvedl prvky manévrovatelnosti stroje, mezi něž patřily ostré zatáčky, ukázka minimální a maximální možné letové rychlosti, mezipřistání zvané Touch and Go či ukázkové nouzové přistání bez motoru.
Jako další část programu děti mohly přiložit ruku k dílu a za odměnu umýt ultralight typu Zodiac, který byl po předchozím letu zašpiněný drobným hmyzem. Všichni včetně dozoru dostali hadry, kýbl vody a směle se pustili do práce. Byla to radost pohledět na tolik pracujících ručiček. Zodiac se po této pečlivé práci blýskal jako nový. I personál letiště potvrdil, že takovou radostnou pomoc tolika dětí, ještě neviděl.
Po mytí, na nás čekala prohlídka velkého hangáru se sportovními letadly. Pilot Luděk Bárta připravil rovněž ohromující program. V denním plánu měli motorové zkoušky letadel Zlín a Morava. Děti ve dvojicích si mohly sednout k panu Bártovi do kabiny Zlína, kde dostaly podrobné informace k vybavení letadla, funkci veškerých přístrojů a společně si vyzkoušeli startování motoru, který lehce protáhli na otáčkách. Poslední trojice dětí si vyzkoušela leteckou specialitku, a to dvoumotorové letadlo Morava, ve kterém se svezly na stojánku, kde proběhla motorová zkouška. Všechny děti byly plné emocí a nadšení z nových, nevšedních zážitků, na které jen tak nezapomenou. Po tak vydatném programu nechybělo pořádné občerstvení, které bylo zpestřeno klubovými tatrankami a džusem.
Závěrem jsme se zastavili u motoru letadla Iljušin Il-2, které bylo za druhé světové války sestřeleno o obce Bohuslavice a nyní je jeho zničený motor vystaven na zábřežském letišti jako památka na zesnulé sovětské piloty. A jak už to bývá, všemu krásnému je jednou konec a i my jsme museli odjet zpátky domů. Nutno podotknout, že díky dobrému a šetrnému hospodaření klubu, měly všechny děti výlet naprosto zdarma.
Nezbývá než pořádně poděkovat vedení Model klubu Hať, instruktorce Barči Langové, panu Borisi Langovi a panu Luďku Bártovi za jejich výborný program a ochotu nahlédnout do zákulisí provozu letiště. Všem srdečně moc děkujeme.